دانلود فیلم ایرانی چارچنگولی با لینک مستقیم

دانلود فیلم سینمایی چارچنگولی کیفیت بلوری 720 و 480

دانلود رایگان فیلم چارچنگولی با حجم کم و عالی

Download Film Irani Chahar changooli

دانلود فیلم ایرانی چارچنگولی

نام فیلم: چارچنگولی

ژانر: خانوادگی / کمدی

سال تولید: 1388

مدت زمان: 1 ساعت و 28 دقیقه

کارگردان: سعید سهیل

ستارگان:‌ جواد رضویان، رضا شفیعی جم، فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، مهران رجبی، شهرام قائدی، مینا جعفرزاده، رضا فیض نوروزی و…

خلاصه داستان فیلم چارچنگولی: دو برادر دوقلوی بهم چسبیده که با توجه به سلایق، علایق و شخصیت های متفاوتشان، در زندگی روزمره خود دچار مشکلاتی می شوند…


دانلود فیلم ایرانی چارچنگولی

نقد و بررسی فیلم چارچنگولی

چند سالی است که به لطف بی برنامگی در مدیریت کیفی و کمی تولید فیلم در ایران، غیرقابل پیش بینی بودن مخاطبان و سلیقه های آنان، مشکل بزرگ و به ظاهر حل ناشدنیِ هزینه های بالا و بودجه های اندک، سینمای ایران به آسان پسندی و تجارت در گیشه روی آورده و نتیجه اش این شده که در هر فصلِ اکران بیشتر سینماها به تسخیر انواع و اقسام کمدی های سخیف و رنگارنگ در آمده اند و برای کسانی که به دنبال دیدن فیلم خوب هستند، حق انتخابی وجود ندارد و تنها افسوس و حسرت است که برای این قبیل مخاطبان باقی می ماند. چارچنگولی، ساختۀ سعید سهیلی، که از اکران دوم پاییزی به روی پردۀ سینماها آمده و اولین فروش قابل قبول کارنامۀ فیلم سازی سازنده اش را رقم زده است، نمونه ای دمِ دستی از فیلم های به اصطلاح کمدی این روزهای سینمای ایران است که سطحی پنداشتن تماشاگر و رسیدن به کارکردی دست نیافتنی در گیشه با توسل به هر دستاویزی (که البته این یکی آن چنان هم که باید برآورده نشده و باید گفت فیلم در مقایسه با دیگر آثار اکران پاییزی خوب فروخته و نه به نسبت پرفروش های تاریخ سینمای ایران) هدف اصلی سازندگان فیلم بوده است. فیلم های پیشین سعید سهیلی آثاری بودند که به دلیل چندگانگی در لحن موفقیت چندانی را به دست نیاوردند. تلفیق حرف ها و شعارهای عدالت خواهانه و اصلاح گرایانه و تِم های جذاب داستانی (مثل انتقام و جنایت) با در نظر داشتن مولفه های تصویری، فیلم های سهیلی را به ملغمه هایی سینمایی تبدیل می کرد که سردرگمی سازنده شان را بر سر مخاطب فریاد می زدند. با این وجود اشتیاق سهیلی برای حرکت در این مسیر در فیلمِ سنگ، کاغذ، قیچی تا اندازه ای جواب داد و فیلم توانست رضایت برخی از منتقدان را در جشنوارۀ بیست و پنجم فیلم فجر کسب کند و اگر در زمان اکران اش گرفتار جریان رواج تکثیر نسخه های قاچاق نمی-شد، شاید به فروش خوبی هم در گیشه دست پیدا می کرد. حال پس از تجربۀ غریب چهارانگشتی سهیلی به سراغ فیلمی بی سر و ته و آشفته همانند چارچنگولی آمده که سقوطی همه جانبه برای او به حساب می آید. برای ما که خاطرۀ دوقلوهای دوست داشتنی و جداناپذیر ایرانی (لاله و لادن) را هنوز فراموش نکرده ایم، تِم موضوعی چارچنگولی حساسیت برانگیز است. متاسفانه سهیلی از این موضوع با احتیاط عبور نکرده و برای آن که به همه ثابت کند که می تواند یک کمدی بفروش هم بسازد، بدون در نظر گرفتن برخی ملاحظات موجود در میان افکار عمومی جامعۀ ما به سیم آخر زده و به جای آن که مرز میان کمدی و درام انسانی را رعایت کند، با معلولیت ویژه ای که تعداد اندک شمارش را در گوشه و کنار جهان شاهدیم، بدجور شوخی کرده و آن قدر از مرزهای نانوشته عبور کرده که به هجو و هزل نزدیک شده است. فیلمنامۀ چارچنگولی از رعایت کوچک ترین الفبای روایی هم ناتوان است؛ در حقیقت فیلم حتی یک خط داستانی مشخص ندارد. چارچنگولی داستان دو برادر به هم چسبیده به نام های بهرام (جواد رضویان) و شهرام (رضا شفیعی جم) است؛ همین! نه بیشتر و نه کم-تر! چیزی که از پوستر فیلم هم به آسانی می توان حدس زد. سهیلی به خودش زحمت نداده که با موقعیت بالقوه جذابی که انتخاب کرده، حتی یک داستان نصف و نیمه را برای مخاطبش تعریف کند. به جای آن او دلش را به یک سری کاراکتر بی هدف و موقعیت هایی سطحی خوش کرده که در نهایت نمی توانند به فیلمی کمک کنند که ساختار روایی اش بر پایۀ لوده بازی و خنداندن مخاطب- آن هم به هر قیمتی- بنا شده است. تناقض رفتاری میان بهرام و شهرام قرار است پیش برندۀ درام اثر باشد، اما مشکل این جاست که داستان فیلم اصلا پیش نمی-رود و در این میان انگیزۀ دو شخصیت اصلی در انجام برخی رفتارها و کنش ها مبهم است و فیلم هم علاقه ای به باز کردن آن ندارد. این که چرا بهرام سعی می کند نزد اطرافیانش آدمی مقدس مآب و مذهبی جلوه کند و چه عاملی سبب شده که شهرام با او ساز مخالف بزند و به اصطلاح جوانی بی قید و امروزی باشد، پرسشی است که فیلم توضیحی برای آن ندارد. کارگردان تنها سعی کرده براساس این تناقض ها نمک صحنه های فیلمش را زیادتر کند. موقعیت هایی که او براساس فیزیک دوقلوهای داستانش خلق کرده، چیز تازه و نوآورانه ای نیست که بتواند هر تماشاگری را با هر سطح سلیقه ای راضی کند. مشکلات بهرام و شهرام برای رفتن به دستشویی، حمام، داخل حوض و نیز کشمکش هاشان برای انگشتر به دست کردن و رفتن به مسجد و داخل قبر یا پارتی های شبانه (تاکید زیاد بر طرح زوج و فرد این ایدۀ خوب را هم هدر داده) همه موقعیت هایی دمِ دستی هستند که با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی دو کاراکتر اصلی به ذهن هر کسی، با هر سن و سال و موقعیت فرهنگی، می-رسند و برای یک کارگردان سینما که باید برای مخاطبانش چیزی در چنته داشته باشد و در حقیقت از آن ها یک گام جلوتر باشد، اعتباری به حساب نمی آیند. همچنین این موضوع که چرا بهرام (که خیلی دوست دارد او را احمد صدا کنند و پافشاری اش بر این موضوع در بیشتر دیالوگ ها تنها با اعصاب تماشاگر بازی می کند) حاضر به جدایی از شهرام نیست، با آن توجیه تراشی نه چندان قابل قبول بهرام، تنها خط داستانی فرعی موجود در فیلمنامه است که البته در حد یک ایدۀ کلامی میان شخصیت های فیلم باقی می ماند و در نهایت هم با توسل کارگردان به آن رویای تمسخربرانگیز بهرام در فصل های پایانی فیلم به سرانجام می رسد.

چارچنگولی فیلم کامل دانلود

پیشنهاد میشه همچنین ببینید